Back-to-school με Νευροδιαφορετικά Παιδιά: Συμβουλές για Μια Ομαλή Μετάβαση

Back-to-school με Νευροδιαφορετικά Παιδιά: Συμβουλές για Μια Ομαλή Μετάβαση

Καθώς αφήνουμε πίσω μας τις ξέγνοιαστες καλοκαιρινές μέρες και αρχίζουμε να προγραμματίζουμε σχολικά γεύματα αντί για εκδρομές και μπάρμπεκιου, οι προτεραιότητές μας αλλάζουν. Η περίοδος επιστροφής στο σχολείο είναι μια σημαντική στιγμή που μπορεί να επηρεάσει ολόκληρη τη σχολική χρονιά. Για πολλές οικογένειες, είναι μια ευκαιρία να οργανωθούν και να θέσουν θεμέλια για πρόοδο και ισορροπία. Για όσες και όσους μεγαλώνουν νευροδιαφορετικά παιδιά – όπως παιδιά με ΔΕΠΥ, μαθησιακές δυσκολίες ή άλλες γνωστικές διαφοροποιήσεις – αυτή η μετάβαση μπορεί να φέρει έντονα συναισθήματα, αγωνία και συχνά να μοιάζει με πρόκληση που υπερβαίνει τα απλά σχολικά είδη.

Σύμφωνα με έρευνα του οργανισμού Understood (2023), οι γονείς παιδιών με μαθησιακές και γνωστικές ιδιαιτερότητες δηλώνουν συχνότερα ότι νιώθουν άγχος (39%), φόβο (17%), ανετοιμότητα (19%) ή μοναξιά (10%) σε σχέση με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, σε σύγκριση με άλλους γονείς.

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως δεν είμαστε μόνοι/ες σε αυτή τη διαδρομή – και πως υπάρχουν πρακτικά βήματα για να κάνουμε αυτή τη μετάβαση πιο ήπια, λειτουργική και ενδυναμωτική για όλη την οικογένεια.

Τι Μπορείτε να Κάνετε

1. Ρεαλισμός & Ευελιξία:

Μην προσπαθήσετε να τα κάνετε όλα. Εστιάστε σε 1-2 βασικούς στόχους — όπως μια σταθερή πρωινή ρουτίνα ή μια ήρεμη προετοιμασία για το σχολείο.

2. Ήπιες Συζητήσεις:

Μιλήστε με το παιδί σας χωρίς πίεση. Ρωτήστε τι του έχει λείψει, τι ανυπομονεί να ξανακάνει ή ποιο φαγητό θέλει στο ταπεράκι του.

3. Συνεργασία στον Σχεδιασμό:

Ζητήστε τη γνώμη του/της για τους στόχους της χρονιάς. Όταν τα παιδιά συμμετέχουν στον σχεδιασμό, αισθάνονται μεγαλύτερη αυτονομία και εμπιστοσύνη.

4. Διαχείριση Χρόνου με «Αντίστροφο Σχεδιασμό»:

Ξεκινήστε από τον τελικό στόχο (π.χ. “να είσαι στην τάξη 7:30”) και δουλέψτε προς τα πίσω για να καθορίσετε τα προηγούμενα βήματα (πρωινό, προετοιμασία, ξύπνημα).

5. Τόνωση Αυτοεκτίμησης:

Καθημερινά ρωτήστε: «Ποια δύο πράγματα πήγαν καλά σήμερα;» ή «Ποια ήταν η καλύτερη και η πιο δύσκολη στιγμή σου;» Εστιάζοντας στα θετικά, ενισχύουμε την ψυχική ανθεκτικότητα.

6. Αυτοφροντίδα για Γονείς:

Η φροντίδα του εαυτού σας δεν είναι πολυτέλεια. Θέστε όρια, πείτε “όχι” όπου χρειάζεται και αναγνωρίστε τις δικές σας ανάγκες για να υποστηρίξετε αποτελεσματικά το παιδί σας.

Η επιστροφή στο σχολείο μπορεί να γίνει μια ομαλή και θετική εμπειρία για εσάς και το παιδί, όταν περιλαμβάνει συνεργατικές συζητήσεις, χρόνο για ενίσχυση της κοινότητας, ευκαιρίες για εξάσκηση στις δεξιότητες διαχείρισης χρόνου, ρεαλιστικές προσδοκίες, αλλά και χώρο για προσωπική ανάπτυξη και θετική ενίσχυση. Βοηθήστε το παιδί ή τον/την έφηβό σας να διαχειριστεί αυτή τη μετάβαση διευκολύνοντάς το σταδιακά στις αλλαγές που έρχονται, με βάση τις παραπάνω συμβουλές κι έτσι θα νιώσετε και οι δύο πιο έτοιμοι να αντιμετωπίσετε αυτή την απαιτητική περίοδο μαζί!


Πηγή:

Understood. (2023, August 7). More than half of parents of children under 18 identify back-to-school season as the most stressful time of the year, according to Understood.org study. Understood.org. https://www.understood.org/en/press-releases/more-than-half-of-parents-of-children-under-18-identify-backtoschool-season-as-the-most-stressful-time-of-the-year-according-to-understoodorg-study